fredag, mars 23, 2007

Sydpolen

I det siste har jeg gjenoppdaget min fascinasjon for polferder. Jeg husker at det gikk en tv-serie da jeg var liten om kappløpet mellom Scott og Amundsen. Det var en dramatisering, spilte Sverre Anker Ausdal Amundsen, tro? Uansett, det gjorde stort inntrykk på meg da vi så Scott og hans menn ende sine dager forfrosset i et telt i isødet.
Grunnen til at dette kommer tilbake til meg er liksom-kappløpet som sendes på NRK på søndager, der et norsk og et engelsk lag skal rekapitulere kappløpet og se hvem som vinner denne gangen. Det foregår på Grønnland (det er ikke lenger lov med hunder i Antarktis, hvorfor ikke?), og man får et lite inntrykk av hvor innmari jævlig det kan være å være på tur i et slikt klima og landskap. Og enda jævligere må det jo ha vært for de som dro i 1911.

Jeg fascineres av at noen går inn i dette frivillig, og dersom det er flere som gjør det kan jeg anbefale Scotts dagbok fra ferden, som ligger tilgjengelig på Project Gutenbergs sider.

Ingen kommentarer: